Практика виробнича, напрям "Машинобудування"

Зміст та організація виробничої практики

Стислий конспект


3.1 Організація практики

Завчасно, до початку практики, студентів слід розподілити по цехах, бажано діючих. При розподілі студентів слід враховувати, що на підприємства або в організації, які мають договори на цільову підготовку фахівців, можливий розподіл студентів на місця їх майбутньої роботи.

Виходячи з особливостей і можливостей баз практики, студенти можуть виконувати таку роботу:

- працювати на штатних посадах (з оплатою або без оплати) у цехах, відділах, конструкторських бюро  та ін.);

- виконувати обов’язки дублера (апаратника, слюсаря-ремонтника, складальника, помічника майстра та ін.).

Практика студентів, розподілених у цехи, може проходити також шляхом проведення бесід, практичних занять, екскурсій, виконання індивідуальних завдань, роботи над нормативними документами, діючими стандартами, регламентами, інструкціями та ін.

Звертається увага на необхідність суворого виконання студентами прийнятих на базі практики правил охорони праці та протипожежної безпеки, а також обов’язкового проходження ними інструктажу (вступного і на кожному робочому місці).

3.2 Проходження практики на підприємствах та в організаціях за спеціальністю

Перелік питань, які виносяться до вивчення та ознайомлення під час проходження практики, залежить від бази практики та робочого місця згідно з розподілом на підприємстві або в організації (технічний відділ, виробничий  відділ у цехах, конструкторський відділ та ін.).

3.2.1 Практика на підприємствах хімічних і нафтопереробних виробництв

Практика проводиться в основних виробничих цехах з випуску хімічної і нафтопереробної продукції (цехи виробництва кислот, мінеральних добрив, нафтопереробні та газорозділювальні установки та інші), які мають передові технології та сучасне обладнання.

Основними питаннями, які студенту необхідно вивчити та висвітлити в звіті,  є :

- загальна характеристика бази практики;

- продукція цеху та організація управління цехом;

- характеристика сировини, вимоги до неї, характеристика кінцевого (цільового) продукту;

- технологічна схема виробництва хімічної або нафтопереробної продукції, яка використовується;

- виробнича структура цеху: дільниці, їх призначення, загальна характеристика, взаємозв’язок, а також функції відділів цеху;

- основне та допоміжне обладнання, яке застосовується в технологічній схемі виробництва, його призначення, будова, загальний принцип дії та характеристика;

- контрольні параметри процесу та прилади, що застосовуються;

- організація ремонтних робіт;

- правила охорони праці та протипожежної безпеки на робочому місці.

3.2.2 Практика на підприємствах хімічного, нафтогазового і харчового  машино- та апаратобудування

Практика проводиться в цехах із виготовлення та ремонту машин та апаратів хімічних та харчових виробництв, нафтогазопереробних установок та іншого обладнання для споріднених галузей промисловості.

Під час проходження  практики  студент повинен вивчити та висвітлити в звіті таке:

- загальну характеристику бази практики;

- продукцію цеху та організацію управління цехом;

- виробничу структуру цеху: дільниці, їх призначення, взаємозв’язок між підрозділами, а також функції відділів цеху;

- основи технологічних процесів під час виготовлення машин та апаратів хімічних виробництв (на прикладі одного із видів обладнання), основне та допоміжне обладнання, яке застосовується під час проведення технологічних операцій;

- конструкційні матеріали для виготовлення обладнання, їх характеристику та складові;

- методи контролю окремих технологічних процесів, випробування виготовленої продукції;

- складання маршрутних карт на виготовлення обладнання;

- правила охорони праці та протипожежної безпеки на одному з робочих місць.

3.2.3 Практика в організаціях за спеціальністю

Практика проводиться в технічних, технологічних, проектних, конструкторських відділах, у науково-дослідних лабораторіях, на випробувальних дільницях організацій за спеціальністю.

Під час проходження практики студент повинен вивчити та висвітлити в звіті такі основні питання:

- характеристику бази практики;

- структуру управління організацією, основи виробничої діяльності;

- функції та завдання відділу (лабораторії, дільниці та ін.).

- основні стадії створення хіміко-технологічної системи (на прикладі однієї з технологічних схем та обладнання до неї): розробка, проектування, в тому числі комп’ютерне, виготовлення та випробування обладнання;

- застосування контрольно-вимірювальних приладів для проведення технологічних процесів;

- проведення ремонтних робіт обладнання або послідовність складання маршрутних карт на виготовлення обладнання (одне з питань залежно від місця практики).

3.3  Індивідуальні завдання

Виконання індивідуальних завдань направлено на підвищення теоретичної та практичної підготовки студентів і передбачає поглиблений аналіз роботи одного з типів хімічного обладнання для конкретного виробництва.

Тему індивідуального завдання призначає керівник практики від кафедри і контролює його якісне виконання

На початку практики уточнюється і конкретизується технологічна схема виробництва (або її частина) та конструкція апарата, який використовується в схемі.

Обладнанням, яке рекомендується для виконання індивідуальних завдань, може бути:

- механічне обладнання (дробарки, млини);

- гідромеханічне обладнання (відстійники, сепаратори, фільтри, центрифуги);

- теплообмінні апарати (конденсатори, випарники, підігрівачі, охолоджувачі) різних конструкцій (кожухотрубні, пластинчасті, «труба в трубі» та інші), пічні агрегати (камерні та трубчасті печі);

- випарні апарати (з природною та примусовою циркуляцією розчину, з внутрішньою або зовнішньою циркуляційною трубою);

- абсорбційні (насадкові, тарілчасті) та адсорбційні апарати, а також апарати для очищення, охолодження, зволоження та осушення газів;

- ректифікаційні колони (насадкові, тарілчасті);

- сушарки (барабанні, з киплячим шаром) для висушування вологих матеріалів;

- реакційні апарати та апарати з перемішуючими пристроями (мішалками);

- кристалізаційні установки та апарати для одержання солей у вигляді кристалів.

Отримавши індивідуальне завдання, студент повинен вивчити будову апарата, принцип його роботи, проаналізувати можливі недоліки порівняно з іншими аналогічними апаратами з метою подальшого удосконалення.

У зв'язку з тим, що окремі типи обладнання ще не вивчались студентами з дисциплін спеціалізації, тому для виконання завдання студент повинен самостійно опрацювати  літературу та технічну документацію.

Вибраний тип обладнання може стати об’єктом розробки або модернізації (удосконалення) під час виконання курсового та дипломного проектування.

3.4  Екскурсії

Екскурсії проводяться в суміжні цехи підприємства з метою набуття студентами найбільш повного уявлення про базу практики, її структури, взаємодії окремих підрозділів, діючої системи управління.

Для розширення світогляду і набуття ерудиції студентів екскурсії доцільно проводити не тільки на базі, де вони проходять практику, але і на інших підприємствах і організаціях суміжних галузей.

Перед початком екскурсії керівник практики від підприємства або університету знайомить студентів з її завданнями, а також з особливостями діяльності певних цехів, підприємств, організацій.

Під час екскурсії студенти роблять необхідні ескізи та нотатки у робочому зошиті.Екскурсія завершується узагальнювальною бесідою і аналізом одержаної інформації. Відомості про екскурсії подаються в звіті окремим розділом.

3.5  Збір матеріалів для звіту

Основною літературою, якою користуються студенти під час практики, є:

- регламенти цехів з виробництва хімічної продукції, регламенти цехів та установок нафтопереробки та газорозділювання;

- паспорти (технічні описи) та каталоги на обладнання;

- інструкції з експлуатації машин та апаратів;

- інструкції на робочому місці апаратника, начальника зміни та ін.

- державні стандарти та нормативні документи;

- креслення, методики розрахунків та інше.

Технічними засобами навчання є:

- діючі машини та апарати виробництв;

- обладнання, яке виготовляється на підприємстві або в ремонтно-механічних цехах;

- лабораторні установки, стенди, макети.

Вивчаються прийняті на підприємстві (в організації) правила з охорони праці та протипожежної безпеки.

Під час виконання індивідуальних завдань використовується література з дисциплін спеціальності та навчально-методичні розробки випускаючої кафедри.


© 2014 СумГУ
created with Lectur'EDbeta