Посилення гуманізації та фундаменталізації освіти зумовлює поряд з його професійною спрямованістю, включення хімічних дисциплін, що забезпечують цілісне сприйняття змісту усієї освітньої системи підготовки спеціалістів різних напрямків. Аналітична та фізколоїдна хімія в системі освіти забезпечує його фундаменталізацію. Вивчення цієї хімічної дисципліни сприяє цілісному сприйняттю змісту всієї освітньої системи підготовки сучасного фахівця. Створення у студентів міцної основи теоретичних та практичних знань з аналітичної та фізколоїдної хімії необхідне вивчення інших хімічних дисциплін, а також цілого ряду навчальних предметів, тісно пов'язаних з хімією. У зв'язку з тим, що аналітична та фізколоїдна хімія є інтегрованою наукою, що виникла на стику хімії, фізики та математики, вона насичена хімічними, фізичними та математичними абстракціями, символікою.
Мета вивчення курсу – дати студентам наукову та практичну підготовку з основ аналітичної та фізколоїдної хімії.
Завдання курсу - сформувати чіткі уявлення про аналітичну та фізколоїдну хімію як галузь наукових знань, визначити зв'язок з іншими науками та її практичну значимість, дати студентам навички роботи в аналітичній лабораторії, ознайомити їх із сучасними методами хімічного аналізу.
Після засвоєння навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
1) на ознайомлювально-орієнтованому рівні:
• класифікацію методів якісного та кількісного аналізу;
• основні поняття теоретичних основ класичних та фізико-хімічних методів аналізу.
2) на понятійно – аналітичному рівні
• основні елементи вчення про будову речовини;
• основи хімічної термодинаміки;
• основи теоретичних уявлень про фазові рівноваги та розчини;
• основи хімічної кінетики та каталізу;
• основи уявлення про дисперсні системи та поверхневі явища, сучасні погляди про адсорбцію, адгезію та змочування;
• основні теоретичні уявлення про отримання, властивості та руйнування дисперсних систем;
• поглиблені уявлення про специфіку дисперсних колоїдних систем з різним дисперсним середовищем;
• основні фізико-хімічні властивості високомолекулярних сумішей та їх розчинів.
• методика та алгоритм розрахунку типових завдань якісного та кількісного аналізу;
• методика виконання аналізу об'єктів природного середовища та промислової діяльності класичними та фізико-хімічними методами аналізу.
вміти:
• розраховувати рН розчинів сильних та слабких електролітів, буферних систем;
• розраховувати розчинність сильних малорозчинних електролітів за відомим значенням ПР;
• розраховувати активність та коефіцієнт активності;
• розраховувати нормальну концентрацію розчинів, титр та титр за певною речовиною;
• використовувати спектральні дані для ідентифікації речовин та визначення їх концентрації
• виконувати термодинамічні розрахунки теплових факторів реакцій, констант швидкості реакції та рівноваги;
• використовувати електрохімічні методи аналізу для вирішення завдань щодо визначення рН розчинів та складу промислових викидів;
Місце дисципліни у навчальному процесі
Дисципліна є дисципліною природничо підготовки і безпосередньо пов'язана з нормативними дисциплінами природничо підготовки «Загальна та органічна хімія» і «Фізика».
Вивченням дисципліни «Аналітична та фізколоїдна хімія» забезпечуються дисципліни «Методи вимірювання параметрів навколишнього середовища», «Загальна хімічна технологія»
Базовими для дисципліни є такі знання:
• сучасні уявлення про будову атомів;
• періодичний закон Д.І. Менделєєва;
• хімічний зв'язок;
• окисно-відновні реакції;
• хімічна кінетика та хімічна рівновага;
• хімічна термодинаміка;
• теорія розчинів.