Фінанси підприємств

Тема 9 Фінансове планування на підприємствах

Конспект лекцій


Ключові терміни:

Бізнес-план<, Касовий план, Оперативне фінансове планування, Платіжний календар, Поточне фінансове планування, Процес фінансового планування, Фінансове планування, роль перспективного планування

9.1. Сутність і основні етапи фінансового планування

Дуже важливий елемент підприємницької діяльності - планування, у тому числі фінансове. Ефективне управління фінансами підприємства можливе тільки за умови планування всіх фінансових потоків, процесів і відносин підприємства.

Обґрунтування показників фінансових операцій, як і результативність багатьох господарських рішень, досягається в процесі фінансового планування і прогнозування. Ці два дуже близьких поняття в економічній літературі та на практиці часто ототожнюються. Фактично фінансове прогнозування може передувати плануванню і оцінювати численні варіанти (відповідно визначати можливості управління рухом фінансових ресурсів на макро- і мікрорівнях). За допомогою фінансового планування конкретизуються прогнози, визначаються конкретні шляхи, показники, взаємозв'язані завдання, послідовність їх реалізації, а також методи, які сприяють досягненню вибраної мети.

Фінансове планування – це науковий процес обґрунтування на певний період руху фінансових ресурсів підприємства і відповідних фінансових відносин. При цьому об'єктом планування виступає діяльність підприємства. Для формування і використання різноманітних фондів коштів визначається рух ресурсів, фінансові відносини та нові вартісні пропорції.

Основні завдання фінансового планування діяльності підприємства в умовах ринку такі:

Фінансове планування на підприємстві являє собою складний процес і вміщує такі етапи (рис. 9.1).

На першому етапі аналізують фінансові показники діяльності підприємства за попередній період. Використовують дані фінансової документації: бухгалтерського балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів. Основна увага приділяється таким показникам, як обсяг реалізації, витрати, прибуток. Проведений аналіз дозволяє оцінити фінансові результати діяльності підприємства і визначити проблеми, які постають перед ним.

Процес фінансового планування

   

I етап

Аналіз фінансової ситуації

II етап

Розроблення загальної фінансової стратегії підприємства

III етап

Складання поточних фінансових планів

IV етап

Коректування і конкретизація фінансового плану

V етап

Розроблення оперативних фінансових планів

VI етап

Аналіз і контроль виконання фінансових планів

     

Рисунок 9.1 - Основні етапи фінансового планування на підприємстві

На другому етапі здійснюють розроблення фінансової стратегії та фінансової політики з основних напрямків фінансової діяльності підприємства, складають основні прогнозні документи, які стосуються перспективних фінансових планів.

На третьому етапі уточнюють і конкретизують основні показники прогнозних фінансових документів за допомогою складання поточних фінансових планів.

Четвертий етап передбачає узгодження показників фінансових планів з виробничими, комерційними, інвестиційними та іншими планами і програмами, які розробляються підприємством.

На п'ятому етапі здійснюють оперативне фінансове планування, що визначає розроблення поточної, виробничої, комерційної та фінансової діяльності підприємства і впливає на кінцеві фінансові результати його діяльності в цілому.

Процес фінансового планування на підприємстві завершується аналізом і контролем за виконанням фінансових планів. Тобто шостий етап полягає у визначенні фактичних кінцевих фінансових результатів діяльності підприємства, порівнянні їх із запланованими показниками, виявленні причин відхилень від планових показників, у розробленні заходів щодо усунення негативних явищ.

Фінансове планування містить такі елементи (рис. 9.2).

Рисунок 9.2 - Елементи фінансового планування

На підприємстві фінансове планування проводиться за трьома основними напрямками: перспективне фінансове планування; поточне фінансове планування; оперативне фінансове планування. Будь-якій із цих трьох підсистем властиві певні форми фінансових планів, які розробляються (табл. 9.1).

Таблиця 9.1 - Характеристика підсистем фінансового планування

Підсистеми фінансового планування Форми планів, які розробляються Період планування

Перспективне (стратегічне) планування

Прогноз фінансових результатів.

Прогноз руху грошових коштів.

Прогноз бухгалтерського балансу

3-5 років

Поточне планування

План доходів і витрат від операційної діяльності.

План доходів і витрат від інвестиційної діяльності.

План надходжень і витрат коштів.

Балансовий план

1 рік

Оперативне планування

Платіжний календар.

Касовий план

Декада, місяць, квартал

Усі підсистеми фінансового планування взаємозалежні та взаємообумовлені, планування здійснюється в певній послідовності. Найважливішим етапом планування є прогнозування основних напрямків фінансової діяльності підприємства, що здійснюється у процесі перспективного планування. На цьому етапі визначаються завдання і параметри поточного фінансового планування. У свою чергу, базою для розроблення оперативних фінансових планів є саме поточне фінансове планування.

9.2. Перспективне фінансове планування

Багатоаспектність планування відображає розмаїтість проблем, які вирішуються у процесі управління економічним і соціальним розвитком суспільства. Будучи головним елементом системи управління, планування виконує роль інструмента реалізації політики держави, її окремих суб'єктів, а також власників підприємств.

У зв'язку з наростанням динаміки економічних і соціальних процесів, які відбуваються в суспільстві, швидкою зміною кон'юнктури на внутрішньому і зовнішньому ринках, необхідністю забезпечення стабільного розвитку суспільства в довгостроковій перспективі на макро- і мікрорівнях соціально-економічної системи усе більше зростає роль перспективного планування.

За часом і характером вирішуваних проблем прогнози діляться на: стратегічні та тактичні, оперативні, короткострокові, середньострокові, довгострокові. Мета стратегічних прогнозів - передбачити найважливіші параметри формування об'єктів управління у середньостроковій і більш віддаленій перспективі. Оперативні прогнози призначені для виявлення можливостей вирішення конкретних проблем стратегічних прогнозів у поточній діяльності та короткостроковій перспективі. Оперативний прогноз має період  до 1 місяця; короткостроковий - від 1 місяця до 1 року; середньостроковий - від 1 до 5 років; довгостроковий - більше 5 років.

За функціональною ознакою (напрямками прогнозування) прогнози діляться на два види: пошукові та нормативні. Пошуковий прогноз базується на умовному продовженні в майбутньому тенденції розвитку досліджуваного об'єкта колись і  тепер і відокремлюється від умов (факторів), здатних змінити тенденції розвитку. Нормативний  прогноз розробляється на базі заздалегідь поставлених цілей. Його завдання полягає у визначенні шляхів і строків досягнення можливих станів об'єкта прогнозування в майбутньому, взятих за цілі. Пошуковий прогноз при визначенні майбутнього стану об'єкта прогнозування відштовхується від його минулого і сьогодення. Нормативний прогноз розробляється у зворотному порядку: від заданого стану в майбутньому до існуючих тенденцій і змін у напрямку поставленої мети.

Важливим моментом при здійсненні прогнозування є визнання факту стабільності зміни показників діяльності підприємства.

9.3. Поточне фінансове планування

Система поточного планування фінансової діяльності підприємства ґрунтується на розробленій фінансовій стратегії та фінансовій політиці за окремими аспектами фінансової діяльності. Цей вид фінансового планування характеризується розробленням конкретних видів фінансових планів. Вони дають можливість підприємству визначити на поточний період всі джерела фінансування його розвитку, сформувати структуру його доходів і витрат, забезпечити постійну платоспроможність, а також визначити структуру активів і капіталу фірми на кінець планованого періоду.

За результатами поточного фінансового планування розробляються три основних документи:

Головною метою розроблення цих документів є оцінка фінансового плану підприємства на кінець планованого періоду.

Відповідно до законодавчих вимог до звітності з періодизації становлять поточний фінансовий план на рік з розбивкою по кварталах.

Дані, вміщені в поточні фінансові плани, характеризують такі параметри:

У процесі здійснення поточного фінансового планування для складання фінансових документів важливо правильно визначити обсяг реалізованої продукції. Це необхідно для організації виробничого процесу, ефективного розподілу коштів. Як правило, прогнози обсягів реалізації складають на три роки. Річний прогноз розбивається на квартали і місяці, при цьому чим коротший період прогнозу, тим точніша і конкретніша інформація, що отримується, в ньому. Прогноз обсягу реалізації допомагає визначити вплив обсягу виробництва, ціни реалізованої продукції на фінансові потоки фірми. У табл. 9.2 наведений приклад прогнозу обсягу реалізації конкретного виду продукції.

Використовуючи прогнозні дані щодо обсягу реалізації продукції, розраховують необхідну кількість матеріальних і трудових ресурсів, визначають складові витрат на виробництво. На підставі отриманих даних розробляють плановий звіт про фінансові результати, за допомогою якого визначається величина одержуваного прибутку в планованому періоді. Форма «План звіту про фінансові результати» наведена в табл. 9.3.

Таблиця 9.2 - Прогноз обсягів реалізації на 2012 р.

Показник 2011 р. 2012 р.
І кв. ІІ кв. ІІІ кв. ІV кв.
Обсяг реалізації в натуральному вираженні 2500 750 800 850 850
Ціна за одиницю продукції, тис. грн 1,24 1,31 1,35 1,38 1,41
Індекс цін, %   1,06 1,05 1,05 1,04
Обсяг реалізації у грошовому виразі, тис. грн 3100 982,5 1080 1173 1199

Таблиця 9.3 - План звіту про фінансові результати

Стаття 

Код
рядка

Плановий період

1-й квартал

2-й квартал

3-й квартал

4-й квартал

Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) 

2000

 

 

 

 

Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) 

2050

 

 

 

 

Валовий:  

     прибуток 

2090

 

 

 

 

     збиток 

2095

 

 

 

 

Інші операційні доходи 

2120

 

 

 

 

Адміністративні витрати 

2130

 

 

 

 

Витрати на збут

2150

 

 

 

 

Інші операційні витрати 

2180

 

 

 

 

Фінансовий результат від операційної діяльності:       прибуток 

2190

 

 

 

 

     збиток  

2195

 

 

 

 

Дохід від участі в капіталі 

2200

 

 

 

 

Інші фінансові доходи 

2220

 

 

 

 

Інші доходи

2240

 

 

 

 

Фінансові витрати 

2250

 

 

 

 

Втрати від участі в капіталі 

2255

 

 

 

 

Інші витрати 

2270

 

 

 

 

Фінансовий результат до оподаткування:

прибуток

2290

 

 

 

 

збиток

2295

 

 

 

 

Витрати (дохід) з податку на прибуток

2300

 

 

 

 

Прибуток (збиток) від  припиненої діяльності після оподаткування

2305

 

 

 

 

Чистий фінансовий результат:  

     прибуток 

2350

 

 

 

 

     збиток 

2355

 

 

 

 

 

Складаючи план звіту про фінансові результати, особливу увагу приділяють визначенню виручки від реалізації продукції. За основу, як правило, береться значення виручки від реалізації за попередній рік. Потім ця величина обчислюється для цього року з урахуванням змін собівартості порівнюваної продукції, цін на реалізовану підприємством продукцію, цін на куплені матеріали і комплектуючі, оцінки основних коштів і капіталовкладень, оплати роботи працівників.

Далі визначають планову середньорічну суму амортизаційних відрахувань на підставі даних про середньорічну балансову вартість основних фондів і норм амортизаційних відрахувань.

План руху грошових коштів розробляють з урахуванням їх притоку (надходження і платежі), відтоку і розрахунку чистого грошового потоку (надлишок або дефіцит). Фактично він відображає рух грошових потоків при поточній, інвестиційній і фінансовій діяльності. У процесі фінансової діяльності підприємства розмежування напрямків діяльності під час розроблення плану руху грошових коштів дозволяє підвищити результативність управління грошовими потоками.

План руху грошових коштів складають на рік з розбиванням по кварталах і вносять у нього надходження і витрати. У розділі надходжень відображають виторг від реалізації продукції, від реалізації основних засобів і нематеріальних активів, доходи від позареалізаційних операцій та інші доходи, які підприємство може одержати протягом року.

У видатковій частині відображаються витрати на виробництво реалізованої продукції, суми податкових платежів, погашення довгострокових позичок, сплата відсотків за користування банківським кредитом. Орієнтовна форма плану руху грошових коштів підприємства подана в табл. 9.4. Така форма плану дозволяє перевірити реальність джерел надходження коштів і обґрунтованість витрат, синхронність їх виникнення, вчасно визначити можливу величину потреби в позикових коштах.

Таблиця 9.4 - План руху грошових коштів на 2012 р.

Розділи і статті балансу

2012 р.(план)

У т.ч. за кварталами

I

II

III

IV

1

2

3

4

5

6

Надходження

 

 

 

 

 

1 Від поточної діяльності

1.1 Виручка від реалізації продукції (без ПДВ, акцизів і мита).

1.2 Інші надходження

РАЗОМ за розділом І

 

 

 

 

 

2 Від інвестиційної діяльності

2.1 Виручка від іншої реалізації без ПДВ.

2.2 Доходи від позареалізаційних операцій.

2.3 Доходи за цінними паперами.

2.4 Доходи від участі в діяльності інших організацій.

2.5 Накопичення за будівельно-монтажними

роботами, що виконуються господарським способом.

2.6 Кошти, які надходять в порядку пайової участі у житловому будівництві

РАЗОМ за розділом II

 

 

 

 

 

3 Від фінансової діяльності

3.1  Збільшення статутного капіталу.

3.2  Збільшення заборгованості.

3.2.1  Одержання нових позик і кредитів.

3.2.2  Випуск облігацій

ВСЬОГО надходжень

 

 

 

 

 

Видатки

 

 

 

 

 

1 За поточною діяльністю

1.1.  Витрати на виробництво реалізованої продукції (без амортизаційних відрахувань і податків, які відносять на собівартість продукції).

1.2  Платежі до бюджету.

1.2.1  Податки, внесені до собівартості продукції.

1.2.2  Податок на прибуток.

1.2.3  Податки, виплачувані за рахунок прибутку, який залишається у розпорядженні підприємства

 

 

 

 

 

1.2.4  Податки, віднесені на фінансовий результат.

1.2.5  Податок на інші доходи.

1.3  Виплати з фонду споживання (матеріаль­на допомога та ін.).

1.4  Приріст власних оборотних коштів

РАЗОМ за розділом І

 

 

 

 

 

2 За інвестиційною діяльністю

2.1  Інвестиції в основні засоби і нематеріаль­ні активи.

2.1.1 Капітальні вкладення виробничого

призначення.

2.1.2 Капітальні вкладення невиробничого

призначення.

2.2 Витрати на проведення НДДКР.

2.3 Платежі за лізинговими операціями.

2.4 Довгострокові фінансові вкладення.

2.5 Видатки за позареалізаційними операціями.

2.6 Видатки від іншої реалізації.

2.7 Утримання об'єктів соціальної сфери.

2.8 Інші видатки

РАЗОМ за розділом II

 

 

 

 

 

3 За фінансовою діяльністю

3.1 Погашення довгострокових позичок

3.2 Сплата відсотків за довгостроковими

позичками.

3.3 Короткострокові фінансові вкладення.

3.4 Виплата дивідендів.

3.5 Відрахування до резервного фонду.

3.6 Інші видатки

РАЗОМ за розділом III

УСЬОГО видатків

 

 

 

 

 

УСЬОГО витрат

 

 

 

 

 

Перевищення доходів над видатками

Перевищення видатків над доходами

 

 

 

 

 

Сальдо за поточною діяльністю.

Сальдо за інвестиційною діяльністю.

Сальдо за фінансовою діяльністю

 

 

 

 

 

При такій побудові плану руху грошових коштів планування охоплює весь обіг коштів. У випадку виникнення дефіциту коштів це дає можливість проводити аналіз і оцінку надходжень та витрат коштів і приймати оперативні рішення про можливі способи фінансування. До того ж план вважається остаточно складеним, якщо в ньому передбачене джерело покриття можливого дефіциту коштів.

Плановий баланс активів і пасивів на кінець планового періоду є остаточним документом поточного фінансового плану. У ньому відображаються всі зміни в активах і пасивах у результаті запланованих заходів, стан майна і фінансів підприємства.

Мета розроблення балансового плану - визначення необхідного приросту окремих видів активів із забезпеченням їх внутрішньої збалансованості, а також формування оптимальної структури капіталу, що гарантувала б достатню фінансову стабільність підприємства в майбутньому. План балансу підприємства можна будувати за такою схемою:

АКТИВИ:

  1. Фіксовані активи.
  2. Поточні активи.
  3. ПАСИВИ і власний капітал підприємства:
  4. Довгострокові зобов'язання.
  5. Короткострокові зобов'язання.
  6. УСЬОГО пасивів.
  7. Власний капітал.
  8. УСЬОГО пасивів і власного капіталу.

Для перевірки плану фінансового стану підприємства повинен використовуватися план балансу.

Фінансовий план визначає найважливіші показники, пропорції і темпи розширеного відтворення, є головною формою реалізації цільових настанов, стратегії інвестицій і передбачених нагромаджень.

У табл. 9.5 подана планова структура виторгу від реалізації за елементами витрат.

Поточні фінансові плани розробляються на основі перспективних шляхом їх конкретизації та деталізації. Проводиться зіставлення кожного виду вкладень із джерелами фінансування. Для цього звичайно використовуються кошториси утворення і витрати фондів коштів. Ці документи необхідні для контролю за ходом фінансування найважливіших заходів щодо вибору оптимальних джерел поповнення фондів і структури вкладення власних ресурсів.

Таблиця 9.5 - Планові витрати і виручка від реалізації

Показник

Тис. грн

До підсумку, %

1 Виручка від реалізації, у тому числі

81 285

100

 2 Матеріальні витрати

27474

33,8

 3 Фонд оплати праці

24873

30,6

 4 Відрахування в позабюджетні фонди

9327

11.5

 5 Амортизація

4633

5,7

 6  Інші витрати

2785

3,4

 7  Повна собівартість реалізованої продукції

69092

85.0

 8  Прибуток від реалізації (ряд. 1-7)

12 193

15,0

9.4. Оперативне фінансове планування

Для здійснення оперативного планування фінансової діяльності розробляються комплекси короткострокових планових завдань щодо фінансового забезпечення основних напрямків господарської діяльності підприємства.

Оперативне фінансове планування передбачає складання і використання платіжного календаря, касового плану і розрахунку потреби в короткостроковому кредиті.

Під час складання платіжного календаря треба стежити за ходом виробництва і реалізації, станом запасів, дебіторської заборгованості з метою запобігання невиконанню фінансового плану. Платіжний календар складають на квартал з розбиванням по місяцях і більш коротких періодах.

У платіжному календарі можуть бути збалансовані надходження і витрати коштів. Правильно складений платіжний календар дозволяє виявити фінансові помилки і таким чином уникнути фінансових труднощів (табл. 9.6).

Таблиця 9.6 - Приблизна форма платіжного календаря на I квартал

Найменування показників

Січень

Лютий

Березень

I Початкове сальдо

 

 

 

II Надходження коштів.

  1. Продаж за готівку.
  2. Погашення дебіторської заборгованості.
  3. Доходи від інших видів діяльності.
  4. Інші грошові надходження

 

 

 

УСЬОГО надходжень коштів

 

 

 

III Витрати коштів.

  1. Оплата постачальникам (за готівку).
  2. Погашення кредиторської заборгованості.
  3. Пряма заробітна плата.
  4. Постійні витрати.
  5. Інші поточні витрати.
  6. ПДВ, акцизи та інші обов'язкові платежі від реалізації продукції.
  7. Експортні мита.
  8. Податки, віднесені на фінансовий результат.
  9. Податок на прибуток.
  10. Податок на інші витрати.
  11. Зміст об'єктів соціальної сфери.
  12. Інвестиції в основні кошти і нематеріальні активи.
  13. Виплати з фонду споживання.
  14. Виплата дивідендів.
  15. Інші витрати.

 

 

 

УСЬОГО витрат

 

 

 

IV Сальдо за період

 

 

 

V Кінцеве сальдо

 

 

 

VI Мінімально допустиме сальдо

 

 

 

VII Нестача коштів (-), надлишок коштів (+)

 

 

 

Для складання платіжного календаря необхідно мати таку інформаційну базу:

Ознакою погіршення фінансового стану підприємства є перевищення планованих витрат над очікуваними надходженнями, що означає недостатність власних можливостей для покриття. У цих випадках необхідно вирішити такі завдання:

Надлишок коштів певною мірою свідчить про фінансову стабільність і платоспроможність підприємства.

Разом із платіжним календарем необхідно скласти податковий календар, у якому зазначається, які податки відповідно до законодавства має сплачувати підприємство, як уникнути прострочень і санкцій. Для деталізації картини можна розробляти платіжні календарі з окремих видів руху грошових коштів. Наприклад, платіжний календар щодо розрахунків з постачальниками, платіжний календар щодо обслуговування боргу і т.п.

Касовий план, або план руху наявних коштів, відображає надходження і виплату готівки через касу. Касовий план необхідний для контролю за надходженням і витратою наявних коштів (табл. 9.7).

Таблиця 9.7 - Приблизна форма касового плану на II квартал

І НАДХОДЖЕННЯ

Джерело надходження готівки

Факт 1-го кв. попереднього року

План 1-го кв. поточного року

1

2

3

1 Торгова виручка від продажу споживчих товарів за всіма каналами реалізації

 

 

2 Виручка пасажирського транспорту

 

 

3 Квартирна плата

 

 

4 Виручка від видовищних заходів

 

 

5 Виручка підприємств, які надають інші послуги

 

 

6 Надходження від реалізації нерухомості

 

 

7 Надходження від реалізації державних та інших цінних паперів

 

 

8 Інші надходження

 

 

9 разом

Із загальної суми надходжень:

9.1 Витрачається на місці з виторгу

9.2 Здається в каси банку

9.3 Здається в каси інших банків

 

 

II ВИдатки

Види витрат готівки

Факт 1-го кв. попереднього року

План витрат

1 На заробітну плату, виплати соціального характеру тощо

 

 

2 На виплату пенсій і допомоги соцстраху

 

 

3 На виплату за договорами страхування

 

 

4 На погашення і виплату доходу за цінними

паперами

 

 

5 На покупку державних та інших цінних паперів

 

 

6 На видачу позичок співробітникам

 

 

7 Витрати на відрядження

 

 

8 На господарські видатки, у т.ч. представницькі витрати, витрати на паливно-мастильні матеріали

 

 

9 На закупівлю сільськогосподарської продукції у населення

 

 

10 разом

 

 

III РОЗРАХУНОК ВИПЛАТ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ, ВИПЛАТ СОЦІАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ і Т.П.

Найменування показників

Планове значення

1 Фонд заробітної плати

1.1 Оплата за відпрацьований час

1.2 Заохочувальні та інші виплати

 

2 Виплати соціального характеру

 

3 Надбавки до заробітної плати

 

4 Авторські винагороди

 

5 Стипендії

 

6 РАЗОМ

 

7 РАЗОМ відрахувань, у тому числі:

7.1 Податки

7.2 Формове обмундирування

7.3 Товари, куплені в кредит

7.4 Харчування

 

7.5 Платежі з добровільних видів страхування

7.6 Квартплата і комунальні платежі

7.7 Інші відрахування

 

8 УСЬОГО перерахувань, у тому числі:

8.1 Внески

8.2 Акцептовані платіжні доручення для переказу поштою

8.3 Видача за кредитними картками

 

9 Підлягає видачі готівкою – усього, у тому числі:

9.1 Зі своїх касових надходжень

9.2 З готівки, отриманої в банку

 

IV КАЛЕНДАР ВИДАЧІ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ РОБІТНИКАМ ТА СЛУЖБОВЦЯМ за ВСТАНОВЛЕНИми СТРОКАми

(СУМИ ВИПЛАТ ГОТІВКОЮ)

Числа

Місяці

1

2

3

4

...

26

27

28

29

30

Січень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лютий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Березень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час складання касового плану використовуються такі вихідні дані:

За 45 діб до початку планованого кварталу всі підприємства повинні подавати касовий план у банк, з яким підприємство уклало договір про розрахунково-касове обслуговування. Він необхідний підприємству для того, щоб по можливості точніше розрахувати розмір зобов'язань перед працівниками підприємства щодо заробітної плати і розмірів інших виплат. Банк складає зведений касовий план на обслуговування своїх клієнтів у встановлений термін з урахуванням касових планів підприємств і організацій.

9.5. Основні підходи до бізнес-планування на підприємстві

Бізнес–планування є однією з найважливіших складових системи фінансового планування на підприємствах, які функціонують в умовах конкурентного середовища, оскільки воно не тільки забезпечує внутрішні потреби підприємства в обґрунтованих кількісних оцінках майбутніх капіталовкладень, а й сприяє залученню надійних інвесторів для їх фінансування.

Бізнес-план< – це всебічно обґрунтована послідовність управлінських рішень, спрямованих на вирішення завдань, передбачених стратегією розвитку підприємства і оформлених у вигляді відповідного планового документа.

Бізнес-план може бути складовою як поточного, так і стратегічного фінансового плану залежно від завдань, які при цьому вирішуються.

Розрізняють бізнес-план підприємства та бізнес-план інвестиційного проекту. Перший складають при створенні нового підприємства. Він розкриває всі напрями його майбутньої діяльності. Другий обґрунтовує доцільність реалізації вже існуючим підприємством окремого інвестиційного проекту. Розкриємо зміст та основні структурні елементи бізнес-плану інвестиційного проекту.

У бізнес–плані інвестиційного проекту обґрунтовують доцільність реалізації певного інвестиційного проекту, формулюють цілі, яких треба досягти в процесі його реалізації, розкривають плани дій за всіма видами діяльності (виробничою, інвестиційною, фінансовою), оцінюють ефективність проекту та ризики, які його супроводжують.

У процесі розробки бізнес-плану проводять маркетингові дослідження відповідного сегмента ринку, з урахуванням їх результатів формулюють цілі проекту та завдання за окремими видами діяльності, розробляють розділи бізнес–плану, оцінюють ефективність отриманих унаслідок планування результатів.

Оскільки реалізація інвестиційного проекту, як правило, передбачає залучення зовнішніх джерел фінансування, відповідний плановий документ має чітко визначену структуру і зміст, націлені на те, щоб потенційні інвестори зацікавились бізнес-планом, виявили бажання докладно ознайомитися з наданою в ньому інформацією, а в процесі ознайомлення переконались у доцільності вкладення коштів у запропонований проект.

Структура бізнес-плану містить такі розділи:

  1. Інформація про виконавця проекту
  2. Резюме
  3. План маркетингу
  4. Виробничий план
  5. Організаційний план
  6. Інвестиційний план
  7. Фінансовий план.

На основі виробничого плану визначають обсяг необхідних інвестиційних витрат за проектом та поточні витрати на випуск продукції.

  1. Інформація про виконавця проекту містить його назву, юридичну адресу, досвід виконання подібних робіт та інші відомості.
  2. У резюме наводять короткий опис бізнес-плану. Його зміст має викликати зацікавленість потенційних інвесторів, бажання уважно вивчити і проаналізувати всі наступні розділи плану. Як правило, резюме містить не більш як 2–3 сторінки і складається в останню чергу, після написання всіх інших розділів.
  3. У плані маркетингу аналізується ринкова кон’юнктура і розкривається механізм просування продукції на ринок, зокрема:
    • надається характеристика товарів чи послуг, що впроваджуються;
    • здійснюється загальний опис ринку, наводиться характеристика відповідного сегмента ринку, а також основних і потенційних конкурентів, основних та по­тенційних споживачів продукції, що впроваджується;
    • розкривається стратегія збуту та просування продукції на ринок;
    • визначається потреба у фінансуванні маркетингових та рекламних заходів упродовж здійснення проекту.
  4. Виробничий план містить опис виробничого процесу із зазначенням «вузьких» з технологічного погляду місць та шляхів їх подолання. У плані визначають:
    • обсяги реалізації продукції у кількісному вираженні впродовж періоду, що планується (відповідно до результатів маркетингового дослідження);
    • необхідні виробничі потужності;
    • ресурси, найбільш потрібні для виробничого процесу, і джерела їх постачання;
    • режим постачання ресурсів та умови оплати, можливість залучення інших джерел постачання;
    • можливість кооперації та характеристика ймовірних партнерів.
  5. В організаційному плані наводять оптимальну організаційну структуру виробництва, розраховують чисельність працюючих та фонд заробітної плати. Цей розділ висвітлює:
    • структуру підрозділів, які здійснюватимуть реалізацію проекту;
    • потребу в створенні додаткових служб і підрозділів для реалізації проекту;
    • процес контролю за роботою;
    • потребу в робочій силі та додаткових працівниках, вимоги до їх кваліфікаційного рівня, потребу в перекваліфікації, продуктивність праці;
    • дані про чинну систему заробітної плати, механізм її нарахування різним категоріям працівників підприємства, систему стимулювання;
    • умови праці.
  6. В інвестиційному плані, на відміну від виробничого, в якому надається інформація про кількісні та якісні показники виробничого процесу, відображують витрати, які необхідно здійснити для організації процесу виробництва. Основними документами інвестиційного плану є:
    • кошторис витрат за проектом;
    • перелік джерел фінансування проекту;
    • календарний план-графік виконання робіт за проектом.

У кошторисі витрат відображують загальні витрати за проектом, а саме:

До передінвестиційних витрат відносять витрати, пов’язані з підготовкою проекту, а саме: маркетингові та організаційні витрати, які здійснюються на попередній і підготовчій стадіях проекту; витрати на розроблення техніко-економічного обґрунтування, програмних продуктів, бізнес-плану; витрати на проведення науково-дослідних робіт, розробку проектної, конструкторської, технологічної документації тощо.

Інвестиційні витрати пов’язані з формуванням виробничих фондів, які будуть використані в процесі виробництва і підлягатимуть амортизації. Вони складаються з витрат на придбання або зведення будівель та споруд, проведення будівельно-монтажних робіт, придбання устаткування та введення його в експлуатацію.

Податки та збори включають податок на додану вартість, нарахований на вартість закупленого устаткування, мито, нараховане на вартість устаткування, що перетнуло митний кордон України, інші платежі і збори, що мають сплачуватись у зв’язку із закупівлею устаткування, будівельними, монтажними та пусковими роботами за проектом.

До початкових витрат на виробництво відносять витрати, які здійснюються на початку реалізації проекту і не можуть бути покриті за рахунок доходів від виробничої діяльності в цьому періоді. Такі витрати можуть охоплювати купівлю ліцензій і патентів, оплату праці, витрати на матеріали, електроенергію тощо на початковому етапі виробництва. Визначення обсягу початкових витрат на виробництво дає змогу об’єктивно оцінити потребу в додатковому фінансуванні та запобігти виникненню дефіциту грошових коштів на початку реалізації проекту.

Перелік джерел фінансування проекту містить назви внутрішніх і зовнішніх джерел, які будуть використані для фінансування проекту, їх обсягів та умови залучення. Обсяги джерел фінансування мають відповідати обсягам витрат, передбачених кошторисом ви­трат за проектом.

У календарному плані-графіку виконання робіт за проектом визначають і узгоджують у часі види та обсяги робіт, пов’язані з придбанням і введенням в експлуатацію необхідного для реалізації проекту обладнання та устаткування.

7 Фінансовий план узагальнює результати попередніх розділів і є заключним розділом бізнес-плану.

У фінансовому плані на основі припущень щодо фінансових розрахунків та аналізу поточного фінансового стану підприємства прогнозують основні фінансові показники його діяльності, визначають достатність чистих грошових надходжень для обслуговування боргу, а також оцінюють ефективність проекту загалом. Фінансовий план передбачає:

Аналіз поточного фінансового стану підприємства здійснюється на основі фінансової звітності за останні 1–3 роки. У ньому наводять дані про ліквідність, платоспроможність, фінансову стійкість підприємства, а також про рівні рентабельності, дебіторської та кредиторської заборгованості за останні роки.

Припущення щодо фінансових розрахунків містять таку інформацію:

Прогноз фінансового стану підприємства на плановий період здійснюється на основі інформації, наведеної в таких планах:

Залишок на рахунку формується як різниця між надходженням та витратами грошових коштів підприємства. Всі надходження і витрати коштів відображують у плані в періоді, що відповідає фактичній даті здійснення платежів із урахуванням затримки оплати (дебіторської та кредиторської заборгованості).

Для коригування чистого грошового потоку в результаті операційної діяльності здійснюють розрахунок руху робочого (чистого оборотного) капіталу за даними про обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості на кінець кожного періоду, виходячи з їх рівня, встановленого в припущеннях.

Залишок грошових коштів на початок кожного періоду встановлюють на рівні залишку коштів на кінець попереднього періоду. Залишок коштів на початок першого періоду дорівнює нулю.

У результаті складання плану руху грошових коштів виявляють дефіцит або надлишок коштів на рахунку підприємства, який може утворитись у процесі реалізації проекту. Як правило, надлишок коштів обумовлюється прибутковістю діяльності за проектом, використанням коштів амортизаційного фонду, надходженням коштів унаслідок повернення ПДВ чи зниженням рівня дебіторської заборгованості. Дефіцит коштів виникає під впливом таких чинників, як збиткова діяльність за проектом, погашення значних сум кредитів (позик), суттєве зростання дебіторської, зниження кредиторської заборгованості тощо.

Дефіцит коштів на рахунку вказує на необхідність додаткового фінансування, яке можна здійснити за рахунок власних коштів підприємства або за рахунок залучення додаткових кредитів (позик). Фінансування здійснюється у період, на кінець якого відзначається утворення дефіциту. На суму дефіциту збільшується також обсяг коштів, укладених у проект.

Оцінку ефективності проекту здійснюють за допомогою методів інвестиційного аналізу, а також коефіцієнтів ефективності, рентабельності та покриття. Для розрахунків беруть дані, подані в прогнозній фінансовій звітності, планах і таблицях, сформованих у попередніх розділах бізнес-плану. Зокрема, для розрахунку початкового грошового потоку використовують інформацію про джерела фінансових ресурсів, подану у відповідному переліку, та обсяг дефіциту грошових коштів, отриманий у результаті складання плану руху грошових коштів. Чисті надходження коштів за періодами визначають на основі плану амортизаційних відрахувань та даних плану про доходи і витрати підприємства у плановому періоді.

Для оцінки ефективності здійснюють розрахунок рентабельності виробничої діяльності та рентабельності інвестицій в кожному з періодів упродовж строку реалізації проекту. Для розрахунку фінансових коефіцієнтів використовують формули, наведені у відповідних методичних вказівках. Результати оцінки ефективності проекту мають бути позитивними, оскільки бізнес-план призначений для обґрунтування доцільності реалізації проекту.


© 2016 СумГУ
created with Lectur'EDbeta